Co to jest dropshipping? Jak zarabiać na dropshippingu
Czy wiesz, że istnieje taki model sprzedaży, który nam umożliwia sprzedaż produktów zanim zakupimy je w hurtowni? W zasadzie to nie musimy posiadać na stanie towarów, które sprzedajemy, nie musimy także ich pakować oraz wysyłać. Oznacza to nic innego jak to, że jesteś w stanie przedawać legalnie produkty w sieci oraz za nie płacić dopiero gdy klient je od nas zakupi. Tenże model nosi nazwę dropshipping. Co to jest dokładnie? Jakie są jego wady i zalety? Czy warto w tym roku zaczynać? Na wszystkie pytania odpowiemy w artykule poniższym.
Co to jest dropshipping? Jak zarabiać na dropshippingu?
Dropshipping to po prostu model sprzedażowy. W nim sam ciężar przechowywania oraz wysyłki towarów spoczywa na producencie lub hurtowni. To oni magazynują produkty oraz je wysyłają do naszego klienta, pobierając prowizję za to.
Odpowiadając sobie na pytanie czym jest dropshipping, należy podkreślić silnie rolę niestandardową, którą w nim odgrywa właściciel sklepu, który to obsługuje sklep internetowy oraz wysyła do hurtowni zamówienia czy też producenta. Jako sprzedawca zajmujemy się zatem prowadzeniem funkcjonującej dobrze platformy, na której klienci składać mogą zamówienia, po to abyśmy przekazali je dalej. Nasza rola to także sprowadzenie klientów do naszego sklepu internetowego, a więc marketing. Jest to bardzo istotne w przypadku sklepu własnego. Nikt na początku o nim nie będzie wiedział, dlatego musimy za reklamę zapłacić.
Całkiem inaczej jest w przypadku aukcyjnych serwisów jak na przykład OLX, czy też Allegro. Dlaczego? Ponieważ klienci już tam są. Miliony użytkowników z tych portali korzysta, miliony osób robi tam zakupy codziennie. Jaki tego jest koszt? Jedynie prowizja. Allegro pobiera prowizję, ale w zamian oferuje nam sporą ilość ruchu, klientów potencjalnych. Klientów, którzy w zakupowym szale swój koszyk wirtualny wręcz zapychają, lub tych, którzy kupują raczej powoli oraz rozsądnie. Jednak wróćmy do dropshippingu.
Jest to w jednym zdaniu model, w którym jesteśmy pośrednikami, między dostawcą towaru oraz klientem.
Jakie są wady oraz zalety dropshippingu?
Zalety to:
- Całkowity brak konieczności inwestowania w towar góry pieniędzy, w ciemno
Przy modelu tradycyjnym sprzedaży, należy zainwestować w towar. Zakupić hurtowe ilóści oraz sprowadzić je na magazyn. Oznacza to konieczność wydania pieniędzy z góry. Jeśli chodzi o dropshippingu nie ma zupełnie takiego problemu – po prostu nie inwestujemy w towar, ponieważ nie posiadamy go. Produkty dopiero kupujemy, kiedy od nas je ktoś zakupi.
- Bardzo niska bariera wejścia
Wynika to w jasny sposób z zalety powyższej. Jeśli nie musimy towaru kupować, to tym samym nie musimy już inwestować zbyt dużej puli pieniędzy, aby móc zacząć działać.
- Nie ma konieczności posiadania magazynu oraz systemu logistycznego
Tak, to hurtownia się zajmuje całym procesem wysyłki towaru i to hurtownia go magazynuje za nas. Nie musimy posiadać swojej własnej przestrzeni pod magazyn. Nie musimy także się martwić o swój własny logistyczny system. Nie generujemy tym samym kosztów w postaci samego magazynu, czy też pracowników do obsługi zamówień.
- Możliwość oferowania sporej gamy produktów
Pamiętajmy, że to nie my przechowujemy towar, a hurtownia. Hurtownie mają spore magazynowe przestrzenie, które to pomieszczą spore ilości towaru. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby zawrzeć współpracę nie tylko z jednym dystrybutorem. Bezproblemowo możemy zaoferować setki tysięcy bardzo różnych produktów, bo kto w obecnych czasach sobie nie ceni różnorodności?
- Bardzo niskie ryzyko
Naprawdę mało ryzykujemy. Do biznesu opartego na usługach, zainwestować musimy w sprzęt, reklamę oraz ludzi. W przypadku dropshippingu jest całkiem inaczej. Kupujemy towar w hurtowni, dopiero gdy końcowy klient go od nas zakupi. Wydajemy pieniądze dopiero gdy dostaniemy je.
Wady to:
- Niższa marża
Im mniej wkładamy pieniędzy, tym mniej wyciągamy pieniędzy. Jest to dosyć uniwersalna biznesowa zasada. Tak samo jest w tym przypadku. Korzystając z dropshippingu nie są oferowane marże, jakbyśmy sprzedawali towar ze swojego własnego magazynu.
- Brak kontroli nad dostarczeniem towaru
Jeśli nad logistyką czuwa ktoś inny, to może coś niestety nie pójść do końca po naszej myśli. Hurtownia może nie wysłać towaru czy też wyśle go za późno. Czasem dojść może do sytuacji, w której towar zostanie sprzedany, a w hurtowni fizycznie go nie ma.
- Brak kontroli jakości towaru sprzedawanego
W końcu nie trzymamy towaru w swoim magazynie. Skąd mamy w ogóle mieć pewność, co do jego wszelkich cech? Nie mówią już nawet o jego jakości, czy też użytkowaniu. Jest tak, że musimy po prostu polegać na opisie, który nam daje hurtownia, który często jest bardzo zdawkowy.
- Spora konkurencja
Kolejna biznesowa zasada mówi – im mniejsza jest bariera wejścia, tym jest większa konkurencja. Otworzenie biznesu w takim modelu, jest dziecinnie łatwe. Na pewno trudniejsze będzie utrzymanie się na rynku. Konkurencja naprawdę jest spora. Nie oznacza to jednak, że na dropshippingu na pewno nie możemy zarobić.
Jak kształtują się zarobki? – Jak zarabiać na dropshippingu?
W zasadzie to trudno będzie wskazać liczbę jednoznaczną. Na zarobek wpływ ma bardzo wiele czynników.
Na pewno jest to marża. Jaką konkretnie marżę możemy narzucić na dany produkt? Najlepiej, aby marża nie było niższa od trzydziestu procent. Nie chcemy w końcu zarabiać na produkcie dwa złote czy też być stratni.
Kolejna kwestia to zaangażowanie. Jak dużą ilością czasu dysponujemy? Czy pracujemy na etacie oraz masz inne obowiązki? Jeśli tak, to nie jest to problem. Jednak pamiętajmy, że im poświęcimy więcej czasu tym zarobimy więcej. Również pamiętajmy, że czasowe zaangażowanie będzie na początku największe, będzie konieczna sama nauka obsługi klienta czy też nauka oprogramowania.
Na sam koniec wspomnijmy o wybranym kanale sprzedaży. Sprzedajmy na OLX, Allegro, a może na własnym internetowym sklepie? Allegro pobiera prowizję około dziesięciu procent za każdą ze sprzedaży. OLX nie pobiera prowizji, a na swoim własnym sklepie nie ma także mowy o żadnej prowizji. Allegro na pewno nie wymaga takiej promocji kosztownej jak własny internetowy sklep.