Biznes jak nigdy. Nowe umowy, dłuższa praca, mniej przerw

Pracodawcy będą zmieniać umowy o pracę. Mają zakazać wykonywania obowiązków domowych w czasie pracy. Jednocześnie pracownicy deklarują, że są przeciążeni pracą, pracują więcej i wymagają dodatku za nadgodziny.
Polska pracuje więcej
Zgodnie z danymi Krajowego Rejestru Długów, wzrosła liczba godzin, kiedy pracownicy korzystają ze służbowego sprzętu komputerowego lub telefonu. Jednocześnie dane Fellowes wskazują, że ponad połowa skarży się na warunki pracy w domu a około trzy czwarte Polaków dodatkowo zakupiło sprzęt komputerowy. Średnia wydatków na sprzęt wyniosła aż ok. 2500 złotych na osobę.
Pracodawcy bez możliwości
Kłopotliwy dla pracodawców okazuje się brak przepisów. Jednocześnie pracodawcy wskazują, że niektórzy pracownicy łączą czas pracy z obowiązkami domowymi. Wtedy też pracownik błędne czuje, że więcej czasu spędza w pracy.
Nowe umowy, nowe zakazy, nowe pozwy
Rzekomo część z pracodawców w aneksie do umowy dodała zakaz wykonywania obowiązków domowych. Jednocześnie pracownicy coraz częściej będą się domagać wypłat za nadgodziny. Liczba wniosków do Państwowej Inspekcji Pracy w tym zakresie wzrosła.
Na świecie też źle dla pracowników
Nord VPN Teams opublikowało wyniki swoich badań dot. czasu pracy osób w domach. W większości państw Unii Europejskiej pracuje się dłużej. Dane z Europy Zachodniej i Południowej, Stanów Zjednoczonych i Kanady wskazują, że czas pracy wydłużył się średnio o 2,5 godziny na dzień.
Belgia i Dania bez zmian
Co ciekawe, dane z Belgii i Danii wskazują, że długość dnia pracy nie zmieniła się tam w wyniku pandemii. Zaskakujący jest fakt, że pracownicy w pozostałych państwach pracowali średnio dłużej. Ważne, że badanie opierało się na aktywności w sieci.
Bez lunchu w pracy i bez chorobowego
Zgodnie z danymi od Wildgoose, pracownicy spędzają mniej czasu na spożywaniu posiłków. Jednocześnie pracują nawet w czasie choroby. Kłopotliwa okazuje się również pełna dostępność pracodawcy do pracownika. Pracownik w obawie o pracę, o każdej porze dnia będzie odpowiadał na pytania i polecenia pracodawcy. Raport od Wildgoose wskazuje, że aż połowa pracowników chciałaby ograniczonej komunikacji z pracodawcą.